خانه / آموزش / از هنر تقسیم مشتری چه میدانید؟

از هنر تقسیم مشتری چه میدانید؟

اندرو جرارد معتقد است همه مشتریان یکسان نیستند. به همین دلیل پیشنهاد می کند استفاده از رویکرد یکسان برای بازاریابی خود را متوقف و مشتریان خود را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم بندی کنید.

تقسیم بازار روشی است که شما را قادر می‌سازد تا درک عمیق‌تری از مشتریان خود به دست آورید و کشف کنید که چه چیزی آن‌ها را از یک دیگر متمایز می‌کند. یک پیام زمانی اثر گذار خواهد بود ، که آن را براي كسي كه مرتبط با آن است ارسال كنيد، آن‌وقت مؤثرتر خواهد بود.

تقسیم بندی مشتری چیست؟

تقسیم‌بندی مشتری راهي آسان برای تنظیم مشتریان خود به گروه‌های کوچک‌تر بر اساس انواع مختلف آن‌ها است. این زیرگروه‌ها یا بخش‌های متمایز، باید با ویژگی‌های خاص مشخص شود. در حال حاضر شما می‌توانید پیام‌های بازاریابی خاص و مرتبط در هر گروه را هدف قرار دهید؛ و این فقط در مورد آنچه شما می‌گویید، نیست. نحوه ارتباط شما نیز مهم است و تقسیم‌بندی مشتری اغلب نیاز به یک آميخته بازاریابی ساختاریافته دارد. این به این دلیل است که برخی از مشتریان ممکن است رویکرد مستقیم مانند بازاریابی تلفنی را ترجیح دهند و برخي به تبلیغات محلی بهتر پاسخ ‌دهند.

تقسیم‌ بندی مشتری نباید پیچیده باشد

برای مثال فرض کنید كه یک شرکت کوچک، دارای دو یا سه نوع مشتری متمایز با نیازهای مختلف است. اصول تقسیم‌بندی بر اساس عوامل کلیدی انجام شود؛ مانند:

الگوهای هزینه

جنسیت

جایی که زندگی می‌کنند

سن

گروه اجتماعی و اقتصادی

آنچه مهم است تفاوت سطحي نيست، بلكه آن تفاوت هايي است كه در واقع رفتار خريدار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال، اگر مشتریان یک سالن آرایشگری را تقسیم بندی کنید، نوع پیشنهاد‌های شما به گروه‌های مشتری براي جنسيت و سنين مختلف، متفاوت خواهد بود. اگر شما محصولات را به ‌صورت آنلاين می‌فروشید، بهتر است كه الگوهای خرید مشتریان را تجزیه‌ و تحلیل كنيد و بر اساس ميزان هزینه آن‌ها، چگونگی خرید آن ها یا محصولاتی که بیشترین علاقه را دارند، تقسیم بندی را انجام دهيد

هدف قرار دادن پیغام‌های فروش به بخش مشتري

با افزایش درک خود در مورد آنچه که مشتریان شما می خرند، می‌توانید فرصت‌هایی را برای فروش متقابل یا فروش بالا به حداکثر برسانید. من از بازرگانان سازنده که یک تن از آجرها را می‌فروختند، یاد می‌گیرم اما برای فروش شن و ماسه و سیمان به کار نمی آید

با دسته‌بندی همه مشتریانی که مرتباً محصولات خاصی را خریداری می‌کنند، می‌توانید آن‌ها را با پیشنهاد‌های مربوطه هدایت کنید و آن‌ها را تشویق کنید که هزینه‌های خود را افزایش دهند.

نه‌تنها یک پیام بازاریابی مرتبط به‌عنوان یک ابزار فروش مؤثرتر است، بلکه در مورد خدمات مشتری نیز كارا است. یک پيامي که به شما نشان ‌دهد چه چیزی خریداری کرده‌اید، خيلي بهتر از پيامي كلي و يكسان است. علاوه بر این، اگر شما یک مشتری وفادار هستید، یک پیام هدفمند نشان می‌دهد که شما مورد قدردانی و ارزش قرارگرفته‌اید.

چگونگی تقسیم چشم‌اندازهای جدید

ارتباط با مشتریان موجود مورد بحث ما است؛ اما چگونه می‌توانیم به شناسايي چشم‌اندازهای جديد و تقسیم‌بندی آن‌ها بپردازيم؟

هنگامی‌که کسب‌وکار جدیدی را راه اندازی می کنید، مشخص كردن اینکه آیا بازاري برای محصولات و خدمات شما وجود دارد یا خیر و شناسایی افرادی که مشتری‌های موردنظر شما را تشکیل می‌دهند، ضروریست است، كه می‌تواند بر اساس مشخصات مشتری موجود شما باشد و یا ممکن است به ايجاد بخش جدیدي منجر شود كه در نتیجه نیاز به شناسایی دقیق افرادی که هدف قرار می‌گیرد دارد.

راه‌ حل این است که تصویری از بخشي که مورد هدف شما است، داشته باشيد. اگر شما دو بخش متفاوت را انتخاب کنید، می‌توانید ببینید که نیازها، خواسته‌ها، ارزش‌ها و عقاید بسیار متفاوتي دارند؛ و بسته به روش بازاریابی که استفاده می‌کنید، کاملاً متفاوت عمل می‌کنند. براي مثال:

مردان:

با زمان در اختيار خود

با درآمد قابل‌استفاده

بازنشسته یا در آستانه بازنشستگی هستند

در یک محیط روستایی زندگی می‌کنند

دختران نوجوان:

در شهر زندگي می‌کنند

با درآمد قابل‌استفاده کم

با آرزو برای لذت بردن از زندگی به‌طور کامل

این‌ها نمونه‌های بسیار بزرگی هستند، اما نشان می‌دهند که چگونه بخش‌های مشتری شما متفاوت است و چرا براي هر بخش بايد پيام متفاوتي ايجاد كرد. همان‌طور که مشتريان خود را تجزیه‌وتحلیل می‌کنید، خواهيد ديد که گروه‌های متمایز با الزامات خاص وجود دارد. زمان آن است که مشتريان خود را تقسیم‌بندی كنيد و در هر بخش هدف‌گذاری كنيد. نتایج می‌تواند شما را شگفت‌زده كند.
.

درباره‌ی پدرام حسینی

مدتی است در حوزه املاک صنعتی فعالیت دارم و علاقمند به نوشتن در این حوزه وسایر بازارهای پولی و مالی هستم.

همچنین ببینید

چرا باید به مذاکره به شکل یک بازی نگاه کرد؟

قرار نیست در مذاکره همیشه برنده باشیم. با این نگاه تحمل باخت آسان‌تر می‌شود. اما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 مشاوره ملکی

شماره تماس خود رابه صورت کامل وارد نمایید

مثال 0912000000

مشاوره ملکی

کارشناسان ما منتظر شنیدن صدای گرم شما هستند
02166666666
021666666666