۷گام برای گوش دادن موثر

7گام برای گوش دادن موثر

بدون مقدمه روش هایی را به شما معرفی می کنیم که به گوش دادن موثر منجر خواهد شد وشاید آن را برای شما لذت بخش کند.

گام اول: رو به روی گوینده بشینین و باهاش تماس چشمی برقرار کنین

قتی با فردی صحبت می‌کنین که در حال بررسی موردی تو اتاقه یا به صفحه رایانه یا گوشی خودش خیره شده، به نظرتون اون چند درصد از حواسش رو به صحبت‌های شما اختصاص داده. پنجاه درصد؟ پنج درصد؟ اگه اون شخص فرزند شما باشه، ممکنه که شما ازش بخواین «وقتی با تو صحبت می‌کنم، به من نگاه کن» اما معمولاً نمی‌تونیم که با دوست یا همکارمون این‌طوری صحبت کنیم.

در اکثر فرهنگ‌های غربی، تماس چشمی یکی از عناصر اصلی ارتباط موثر محسوب میشه. وقتی صحبت می‌کنیم، بهتره تا با همدیگه تماس چشمی برقرار کنیم. این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید از اتاق دیگر با شخصی صحبت کنید، اما اگر مکالمه‌تان طولانی شود، بهتر است تا با مخاطباتان تماس چشمی برقرار کنید.

به مخاطبتان احترام بگذارید. روزنامه، کتاب، تلفن و سایر موارد یکه حواستان را پرت می‌کند، کنار بگذارید. به مخاطبتان نگاه کنید، حتی اگر او به شما نگاه نکند. کم‌رویی، عدم اطمینان، شرم، احساس گناه یا سایر احساسات یا برخی موارد فرهنگی مانع از برقراری تماس چشمی می‌شوند، اگر مخاطبتان به دلیل یکی از این موارد با شما تماس چشمی برقرار نکرد، حساس نشوید و سعی کنید به صورت متمرکز با او صحبت کنید

گام دوم: مراقب بوده اما آرام باشین

اکنون که تماس چشمی برقرار کردین، گاهی به چشماتون استراحت بدین. لازم نیست که به شخص مقابل خیره بشین. شما هر چند ثانیه یک‌بار به فرد نگاه کرده و ۲ ثانیه تماس چشمی برقرار کنین و به صحبتتون ادامه بدین.
اگر شما به عنوان فرد شنونده هستین، سعی کنین به صحبت‌های طرف مقابل توجه کنین و در صورت امکان عواملی که حواستون رو پرت می‌کنه، حذف کنین. علاوه بر این، سعی کنین روی لهجه گوینده یا شیوه‌های گفتارش متمرکز نشین، مگه اینکه بیان اشتباه کلمات، باعث حواس پرتیتون بشه، در این صورت واژه صحیح رو با رعایت ادب بهش منتقل کنین. سعی کنین تا در زمان حال باشین و در افکار و احساسات خودتون غرق نشین.

گام سوم: یه ذهن باز داشته باشین

بدون قضاوت در مورد طرف مقابل و یا انتقاد ذهنی از چیزهایی که اون برای شما تعریف می‌کنه، به به حرفاش گوش کنین. ولی هیچ‌وقت در مورد حرفاش قضاوت نکنین، سعی کنین که در مقابل اون مثل آینه باشین و اگه درخواست بازخورد کرد، بهش بازخورد‌های سازنده بدین.وقتی طرف مقابلتون چیزی رو براتون تعریف می‌کنه، هرگز وسط تعریفش به میان کلامش نپرین.در هنگام صحبت با طرف مقابلتون، گاهی سوالی رو درباره موضوع مورد نظر ازش بپرسین.

گام چهارم: به کلمات گوش بدین و سعی کنین سخنان گوینده رو تصویرسازی کنین

وقتی‌‌که طرف مقابلتون در حال صحبت درباره‌ی موضوعیه، مثلا ًدرباره تکنولوژی بلاکچین صحبت می‌کنه، سعی کنین تا کلمات کلیدی که در حرفاش وجود داره رو به خاطر سپرده و شروع به تصویرسازی درباره اون موضوع کنین تا حرف‌های طرف مقابل رو بهتر درک کنین، فقط توجه داشته باشین که این کار نباید مانع از توجه‌تون به حرفا‌های طرف مقابل بشه.

گام پنجم: سخن کسی را قطع نکنین و «راه‌حل»‌های خودتون رو تحمیل نکنین

از کودکی به ما آموزش میدن که میان کلام کسی نپریم ولی معمولاً وقتی‌که از موضوعی خیلی هیجان‌زده یا ناراحت هستیم، ممکنه تا وسط حرف طرف مقابل بپریم که چندان روی خوشی نداره و اگه طرف مقابل از این کار خیلی ناراحت بشه، ممکنه با گفتن عبارت «اجازه بدین تا صحبتم تموم بشه یا اجازه بفرمایین تا کلامم منعقد بشه» سعی در ادامه صحبت‌های خودش داره. قطع کردن صحبت طرف مقابل معمولاً پیام‌های متنوعی رو به فرد گوینده منتقل می‌کنه. مثلاً:

«من از شما مهم‌ترم.»

«اون چیزی که باید بگم جالب‌تر، دقیق‌تر یا مرتبط‌تره.»

«من واقعاً اهمیتی نمی‌دم که شما چه فکری می‌کنین.»

«من وقت برای نظر شما ندارم.»

«این مکالمه نیست، یک مسابقه است و من برنده می‌شم.»

همه ما با سرعت‌های مختلفی فکر کرده و صحبت می‌کنیم. اگه شما یه متفکر سریع، چابک و چالاک هستین، باید سرعت خودتون رو برای برقراری ارتباط بهتری با فردی که در بیان حرفاش مشکل داره، کم کنین.موقع گوش دادن به کسی که در مورد مسئله‌ای صحبت می‌کنه، از ارائه راه‌حل خودداری کنین. بیش‌تر ما ترجیح می‌دیم راه‌حل‌های خودمون رو بفهمیم ولی باید به نظرات گوینده هم احترام بذاریم.اگه یه راه‌حل خیلی درخشان تو ذهن دارین و خیلی مشتاق هستین تا اون رو بیان کنین، حداقل از گوینده اجازه بگیرین. بپرسین «آیا می‌خواین ایده‌های من رو بشنوین؟»

گام ششم:شنونده خوب بودن یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های ارتباطیه

وقتی شما بتونید ارتباطات موثری بسازین، پس یک قدم به رسیدن به اهدافتون نزدیک شدین. مهارت‌های ارتباطی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد موفقه. وقتی شما شنونده خوبی باشین در بین خانواده و دوستانتون هم محبوب می‌شین. اما چند نفر از ما به مهارت شنونده بودن اهمیت می‌ده؟

گام هفتم: تلاش کنین تا احساسات گوینده رو درک کنین

اگه فردی که باهاش صحبت می‌کنین احساس ناراحتی، شادی، ترس یا … داره. ازش بخواین که درباره حسی که داره براتون تعریف کنه تا آرامش پیدا کنه. سعی کنین تا باهاش همدلی کنین. برای تجربه همدلی، باید خودتون رو به جای طرف مقابل قرار بدین و به خودتون اجازه بدین تا حس طرف مقابل تو اون موقعیت رو احساس کنین.این کار آسونی نیست و انرژی و تمرکز زیادی نیاز داره. اما انجام این کار مفیده و می‌تونه به تقویت ارتباطتون کمک کنه.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 مشاوره ملکی

شماره تماس خود رابه صورت کامل وارد نمایید

مثال 0912000000

مشاوره ملکی

کارشناسان ما منتظر شنیدن صدای گرم شما هستند
02166666666
021666666666