معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

کیفیت تولیدات دارویی به دلیل تاثیر مستقیمی که بر روی سلامتی دارند، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. شرکت‌های داروسازی مختلف از روش‌های متفاوتی برای تولید انواع دارو استفاده می‌کنند. در کنار این‌ها دانش تخصصی و تجهیزاتی که در این شرکت‌ها برای ساخت محصولات دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد، تعیین‌کننده کیفیت محصول تولیدشده است.

شرکت‌های داروسازی معتبر یک تیم تحقیق و توسعه بسیار قوی دارند که وظیفه دارد همواره آخرین دانش روز را برای ارتقا سطح کیفی داروها به دست آورد. به همین دلیل شناخت برندهای معتبر شرکت‌های داروسازی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید باکیفیت‌ترین دارو را برای خود و یا بیمارتان تهیه کنید. در این مقاله می‌خواهیم تعدادی از معتبرترین شرکت‌های داروسازی در ایران را به شما معرفی کنیم.

ایران دارو

ایران دارو از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید محصولات دارویی در ایران است. این شرکت فعالیت خود را از سال 1343 در این صنعت کلید زد. در ابتدا نام شرکت ایران دارو “سیانامید کی‌بی‌سی” بود که در سال 1361 به ایران دارو تغییر یافت. کارخانه اصلی ایران دارو در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع در تهران ساخته شد.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

این شرکت همواره از افراد متخصص و ماهر در زمینه داروسازی برای تولید بهترین محصولات دارویی استفاده می‌کند. تمامی مراحل تولید دارو در ایران دارو با استانداردهای GMP تطابق دارند. به همین دلیل می‌توان گفت که محصولات خروجی از این شرکت بسیار قابل‌اعتماد هستند. ایران دارو در حال حاضر در زمینه تولید انواع داروهای پوستی، ضددرد، گوارشی، قلبی عروقی، اعصاب و روان و مکمل‌های تغذیه‌ای فعالیت می‌کند.

این شرکت از داروسازهای مجربی برای ارزیابی داروها، بازاریابی و واردات مستقیم دارو استفاده می‌کند. همچنین مکمل‌های غذایی دارویی تولیدشده در ایران دارو به‌صورت گیاهی و شیمیایی تولید می‌شوند. ایران دارو در حال حاضر یکی از شرکت‌های فعال در حوزه صادرات دارو است.

گروه دارویی سبحان

گروه دارویی سبحان در 21 تیرماه سال 1355 کار خود را با کسب مجوز از اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی ایران آغاز کرد. طراحی و ساخت این شرکت با همکاری و دانش فنی شرکت نوارتیس فعلی که در آن زمان به نام Ciba Geigy شناخته می‌شد، انجام گرفته است. این شرکت که در ابتدا فعالیت خود را تحت عنوان شرکت آرایشی و بهداشتی سوئیران آغاز کرده بود، پس از گذشت هشت سال از فعالیتش، نام خود را به شرکت داروسازی سبحان تغییر داد.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

حدود 20 سال پس از این اتفاق نیز گروه سهامی خاص سبحان به سهامی عام تغییر پیدا کرد. نام این شرکت در سال 1381به فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اضافه شد. در سال 1383 بود که نام شرکت دوباره به گروه دارویی سبحان تغییر پیدا کرد. این تغییر نام هم‌زمان با احداث خطوط تولید و کارخانه‌های جدید اتفاق افتاد. در حال حاضر تمرکز اصلی شرکت دارویی سبحان بر روی تولید داروهای اعصاب و روان است.

شرکت دارویی برکت

گروه دارویی برکت یکی از شرکت‌های سهامی عام فعال در زمینه تولید دارو در ایران است که فعالیت خود را از سال 1389 آغاز کرده است. این شرکت که تحت عنوان “شرکت فناوری‌های نوین دارویی تدبیر” فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده بود، تمرکز خود را بر روی فراورده‌های سلامت قرار داد. شرکت دارویی برکت دارای 20 شرکت تابعه است که همگی برای تامین فراورده‌های دارویی با قیمت مناسب تلاش می‌کنند.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

شرکت داروپخش

شرکت داروپخش فعالیت خود را در حوزه دارو از سال 1335 تحت عنوان بنگاه خیریه داروپخش آغاز کرد. این شرکت در ابتدا به سازمان خدمات اجتماعی وابسته بود. همچنین شرکت داروسازی Allen & Hanbutys در تاسیس این بنیاد خیریه دخیل بود. در ابتدا بنیاد خیریه داروپخش با هدف تامین نیازهای دارویی 300 بیمارستان و درمانگاه در ایران تاسیس شد.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

پنج سال پس از تاسیس بنیاد خیریه، پنج نفر از داروسازان ایرانی برای دریافت آموزش‌های لازم در زمینه تولید دارو به کشور انگلیس فرستاده شدند. این افراد توانستند مهارت‌های لازم را در زمینه تولید و کنترل کیفیت دارو در کارخانه‌های A&H و Glaxo یاد بگیرند. پس از طی شدن دوره آموزشی، این گروه به همراه تعدادی از متخصصین انگلیسی به ایران بازگشتند.

در این زمان متخصصین انگلیسی به داروسازان ایرانی در نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات برای تولید دارو کمک کردند. همچنین این متخصصان توانستند به کمک انگلیسی‌ها کارکنان خود را استخدام کرده و آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهند. این فرایند حدود یک سال طول کشید. تا اینکه کارخانه‌های داروپخش در سال 1342 به‌طور رسمی افتتاح شدند.

اما نخستین باری که نام شرکت داروپخش در حوزه تولید دارو به میان آمد در سال 1343 بود. در این سال شرکت داروپخش تحت لیسانس شرکت‌های معتبری همچون MSD و Schering از آمریکا و اروپا تولید دارو را آغاز کرد. این همکاری تا زمان پیروزی انقلاب ادامه پیدا کرد. اما پس از پیروزی انقلاب شرکت داروپخش تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت و درمان قرار گرفت.

شرکت داروپخش فعالیت خود را در زمینه تولید داروهای ایرانی در سال 1358 آغاز کرد. شرکت داروپخش تا سال 1370 تلاش کرد تا با استخدام نیروهای متخصص و توانمند، داروهای پرکاربرد را با شناسایی نیازهای حوزه سلامت ایران به تولید ملی برساند. امروزه شرکت داروپخش به دلیل استفاده از نیروی متخصص و آزمایشگاه‌های باکیفیت، یکی از بهترین‌ها در حوزه تولید دارو در ایران است.

شرکت دارویی و بهداشتی لقمان

شرکت دارویی و بهداشتی لقمان در سال 1347 و با نام شرکت سهامی صنایع دارویی بین‌المللی فعالیت خود را کلید زد. پس از پیروزی انقلاب، دولت وقت مدیرانی را برای شرکت IDI تعیین کرده و این شرکت توانست تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران به کار خود ادامه دهد.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

در سال 1362 نام شرکت به شرکت دارویی و بهداشت لقمان (سهامی خاص) تغییر پیدا کرد. حدود 9 سال بعد این شرکت به سهامی عام تبدیل شده و در فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس قرار گرفت. در حال حاضر شرکت دارویی و بهداشتی لقمان بیش از 130 نوع دارو را در گروه‌های آنتی‌بیوتیک و غیر آنتی‌بیوتیک و در شکل‌های مختلف تولید می‌کند.

شرکت داروسازی زهراوی

در سال 1365 شرکت داروسازی زهراوی در تبریز تاسیس شد. اما این شرکت تا 5 سال بعد یعنی در سال 1370 به بهره‌برداری نرسید. شرکت زهراوی به لطف استفاده از آخرین فناوری‌های روز در تولید و فرمولاسیون محصولات دارویی، توانسته نام خود را به‌عنوان یکی از پنج شرکت برتر داروسازی در ایران به ثبت برساند. این شرکت در حال حاضر یکی از پیشگامان در تولید داروهای موردنیاز برای بیماران پیوند اعضا، MS و دیالیزی است.

فهرست محصولات شرکت داروسازی زهراوی بیش از 100 محصول را در برمی‌گیرد که همگی مطابق با استانداردهای GMP تولید شده‌اند. این داروها در شکل‌های مختلفی مانند قرص، آمپول، سرنگ، کپسول نرم و کپسول سخت به بازار عرضه می‌شوند. این شرکت از یک سیستم ارزشیابی کامل برای کنترل کیفیت محصولات در تمامی فرایند تولید بهره می‌گیرد.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

همچنین بخش توسعه و تحقیق در شرکت داروسازی زهراوی از فعال‌ترین بخش‌ها است. در این بخش تمامی فرایندهای تولید بر اساس اصول GMP و WHO طراحی و استانداردسازی می‌شوند. این شرکت در سال 1384 توانست داروی مخصوص بیماران پیوند ریه را تحت لیسانس شرکت F.Hoffman La ROCHE سوئیس تولید کند. همچنین انواع داروهای مخصوص پیوند اعضا در شرکت داروسازی زهراوی با آخرین دانش و فناوری روز تولید می‌شوند.

داروسازی جابر ابن حیان

سنگ بنای این شرکت در سال 1339 در تهران گذاشته شد. این شرکت داروسازی در ابتدا با نام اسکوئیپ ایران محصولات خود را تحت لیسانس آمریکا تولید می‌کرد. در ابتدا فهرست محصولات شرکت اسکوئیپ تنها به داروهای قلبی عروقی، تقویتی و ضد سرفه محدود می‌شد. پس از پیروزی انقلاب، این شرکت تحت لوای سازمان صنایع ملی قرار گرفته و نام آن به شرکت داروسازی جابر ابن حیان تغییر پیدا کرد. در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های انواع داروهای آنتی‌بیوتیک و افشانه‌های تنفسی در ایران است.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

سیناژن

در سال 1373 بود که شرکت سیناژن برای تولید انواع محصولات بیوتکنولوژی نوین تاسیس شد. این شرکت که با همت چهار نفر از متخصصان ایرانی تاسیس شده بود، توانست خیلی زود در زمینه تولید انواع کیت‌های تشخیصی RCP مطرح شود. پس‌ازآن نیز شرکت سیناژن وارد حوزه تولید آنتی‌بادی‌های تشخیص گروه خونی شد.

در حال حاضر داروسازان سیناژن بر روی تولید انواع داروهای مخصوص بیماری‌های خود ایمنی کار می‌کنند. به‌علاوه داروهای مخصوص ناباروری، ام‌اس، دیابت، سرطان و پوکی استخوان نیز در فهرست محصولات این شرکت داروسازی قدرتمند قرار دارند. با توجه به اهمیتی که تحقیق و توسعه در پیشرفت شرکت‌های دارویی دارد، شرکت سیناژن حدود 20 درصد از منابع خود را به این بخش اختصاص داده است.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

سیناژن امروز به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های داروی ایرانی برای بیماری‌های خاص تبدیل شده است. این شرکت توانسته محصولات خود را به سایر کشورها نیز صادر کند. به همین دلیل در هفت سال متوالی به‌عنوان صادرکننده نمونه کشور شناخته شده است. سیناژن اکنون دارای پنج مرکز برای تولید دارو است که همگی با نام شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن فعالیت می‌کنند. همچنین تمامی این مراکز گواهینامه GMP را دارند.

داروسازی دکتر عبیدی

داروسازی دکتر عبیدی از قدیمی‌ترین برندهای حاضر در حوزه تولید دارو در ایران است. لابراتوار دکتر عبیدی برای اولین بار در سال 1325 به‌عنوان نخستین آزمایشگاه داروسازی در ایران افتتاح شد. هدف اصلی از افتتاح این آزمایشگاه در ایران، تولید دارو برای مردمی بود که در آن زمان با مشکلات ناشی از جنگ جهانی دوم دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

حدود 12 سال از فعالیت داروسازی دکتر عبیدی گذشته بود که ایشان توانست اولین پروانه دارویی را از وزارت بهداری برای تولید قرص ورمسید دریافت کند. پس‌ازآن در سال 1341 دکتر عبیدی موفق شد که لابراتوار خود را مجهزتر کند. اما در مدت‌زمان کوتاهی ناچار شد که سهام این آزمایشگاه را به شرکت ایتالیایی لپتی بفروشد.

اما دکتر عبیدی در سال 1352 زمینی را در جاده مخصوص کرج به مساحت 15 هزار مترمربع خریداری کرده و لابراتوار خود را در این زمین راه‌اندازی کرد. اینجا همان‌جایی است که داروسازی دکتر عبیدی امروز نیز در آن مشغول به فعالیت است. این لابراتوار در سال 1378 توانست گواهینامه استاندارد ISO 9001 را دریافت کند. سه سال پس‌ازآن نیز یک شعبه از داروسازی دکتر عبیدی در ازبکستان افتتاح شد.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

هرچند دکتر عبیدی در سال 1383 جان خود را از دست داد، اما آزمایشگاه او هنوز با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. این شرکت در سال 1387 توانست با همکاری داروسازی سانوفی محصولات پلاویکس، تلفست، استیلنوکس و دپاکین را در ایران تولید کند. در سال 1390 شرکت کوبل دارو حدود 90 درصد از سهام داروسازی عبیدی را خریداری کرد.

از آن زمان به بعد پای دستگاه‌های فوق پیشرفته به این شرکت داروسازی باز شد. با کمک این دستگاه‌ها و دانش تخصصی کارکنان، شرکت داروسازی عبیدی در سال 1393 توانست گواهی بین‌المللی مدیریت یکپارچه را دریافت کند. این شرکت در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان انواع داروهای ام‌اس با همکاری شرکت سینتون هلند است.

شرکت تولید دارو

شرکت تولید دارو نیز که فعالیت خود را از سال 1335 در زمینه تولید مواد دارویی و بهداشتی آغاز کرده بود، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در این حوزه است. پیش از انقلاب نام تجاری این شرکت TD بود که پس‌ازآن به تولید دارو تغییر پیدا کرد. در سال 1384 بخش‌های تولید فراورده‌های دارویی و بهداشتی این شرکت از هم تفکیک شدند. در حال حاضر بیش از 106 نوع داروی مختلف در شکل‌های مختلف در این شرکت تولید می‌شوند.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

شرکت داروسازی اکسیر

شرکت داروسازی اکسیر یکی از شرکت‌های فعال تولید دارو است که در لرستان واقع شده است. این شرکت توانسته با استفاده از دانش تخصصی و دستگاه‌های مدرن، بیش از 160 فراورده دارویی را در شکل‌های مختلف تولید کند. در کنار این‌ها محصولات بیوتکنولوژی نیز در سبد تولیدات این شرکت قرار گرفته‌اند.

معرفی معتبرترین برندهای دارویی کشور

شرکت داروسازی اکسیر در سال 1367 تاسیس شده و شش سال پس‌ازآن به بهره‌برداری رسید. این شرکت با هدف تولید انواع داروهای انسانی و حیوانی، شیر خشک و فراورده‌های آرایشی و بهداشتی به وجود آمد. همچنین بسته‌بندی، توزیع و فروش این محصولات نیز از دیگر رسالت‌های شرکت داروسازی اکسیر است. تمامی فرایندها در اکسیر مطابق با اصول GMP و WHO طراحی شده‌اند.

سخن پایانی

شناخت برندهای معتبر حوزه تولید دارو در ایران به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید دارو با اطمینان خاطر خرید کنید. تمامی این برندها در تولیدات خود از استانداردهای بین‌المللی پیروی می‌کنند. به‌علاوه بخش تحقیق و توسعه از اصلی‌ترین بخش‌ها در شرکت‌های معتبر تولید دارو در ایران است.

 

درباره‌ی sooliran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *