صفر تا صد هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه ماکارونی

صفر تا صد هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه ماکارونی

ماکارونی یکی از محبوب‌ترین غذاهای وارداتی در کشور ماست. تنوع بسیار زیاد ماکارونی‌ها و طعم و مزه دلپذیر آن‌ها باعث شده است که این غذای خوشمزه در میان همه گروه‌های سنی طرفدار داشته باشد. این محبوبیت بی‌نظیر و البته طرفداران زیاد آن در همه کشورهای جهان، باعث شده است که افراد زیادی به فکر راه‌اندازی کارخانه تولید ماکارونی باشند. چراکه نه‌تنها می‌توان از فروش آن در داخل سود خوبی به دست آورد؛ بلکه با صادرات آن به دیگر کشورها نیز درآمد ارزی خوبی نصیب تولیدکنندگان خواهد شد.

علاوه بر شناسایی صحیح بازار، هر شخص قبل از راه‌اندازی کارخانه ماکارونی باید بداند که به چه مقدار سرمایه‌ نیاز دارد. این موضوع باعث می‌شود که او بتواند تصمیم‌گیری درستی درباره کسب‌وکار آینده خود داشته باشد. به دلیل محبوبیت فراوان ماکارونی در ایران و جهان، در این مطلب به سراغ بررسی هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه ماکارونی رفته‌ایم. با مطالعه این مقاله می‌توانید نیازهای اولیه این صنعت را شناسایی کرده و با تحقیق جزئی سرمایه اولیه موردنیاز برای راه‌اندازی این کارخانه را تخمین بزنید.

ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز برای کارخانه ماکارونی

ماکارونی یک ماده غذایی است و به همین دلیل برای تولید آن باید از ابزارها و تجهیزات استاندارد و باکیفیتی استفاده کرد. در زمان شروع کار یک کارخانه ماکارونی، خرید تعدادی از این ماشین‌آلات کاملا ضروری است اما تعدادی دیگر را می‌توان برای در ادامه کار و پس از پیشرفت کارخانه خریداری کرد. در ادامه این بخش تعدادی از ضروری‌ترین دستگاه‌های کارخانه ماکارونی را به شما معرفی می‌کنیم.

دستگاه مخلوط‌کن

این دستگاه آرد اولیه ماکارونی را با مواد مختلف مانند آب، گلوتن، ویتامین‌ها و انواع مواد افزودنی ترکیب کرده و آن را مخلوط می‌کند تا خمیر اولیه به غلظت مناسبی برسد. شما می‌توانید آرد اولیه ماکارونی را به‌صورت آماده از شرکت‌های بزرگ‌تر یا برخی فروشندگان تهیه کنید یا خودتان دست‌به‌کار شده و آن را تولید کنید. توجه داشته باشید که برای تولید این آرد به دستگاه‌هایی برای شست‌وشوی گندم، پاک کردن و درنهایت آرد کردن گندم نیاز دارید؛ بنابراین هزینه‌های خرید دستگاه شما بیشتر خواهد شد.

دستگاه برش زن

پس‌ازاینکه خمیر ماکارونی آماده شد، باید آن را به سمت دستگاه‌های برش زن هدایت کرد. توجه داشته باشید که دستگاه‌های برش زن اسپاگتی، پاستا یا لازانیا متفاوت هستند. به همین دلیل اگر قصد تولید همه این محصولات را دارید، باید دستگاه‌هایی جداگانه خریداری کنید. چراکه قالب این محصولات و البته شکل‌های مختلف پاستا با هم متفاوت است و به همین دلیل نحوه ایجاد برش و طول آنها نیز متفاوت خواهد بود. درواقع می‌توان گفت دستگاه برش زن خود دارای دو بخش قالب و تیغ برش است. برخی از انواع این دستگاه‌ها چند قالب و تیغه برش دارند. توصیه می‌کنیم که در ابتدای کار دستگاه‌های کوچک‌تر با قالب‌های محدود را خریداری کرده و بعد از توسعه کار تنوع محصولات خود را بیشتر کنید.

دستگاه خشک‌کن

بعد از برش خمیر نوبت به خشک کردن آن می‌رسد. این دستگاه با استفاده از حرارت و روش‌های نوین آب موجود در خمیر را خشک می‌کند تا رطوبت ماکارونی‌ها به حد کافی برسند. توجه کنید که رطوبت نباید آن‌قدر جذب شود که ماکارونی‌ها حالتی سوخته یا ترک‌خورده داشته باشند.

دستگاه بسته‌بندی

در مرحله نهایی حجم مشخصی از هر محصول باید بسته‌بندی‌شده و تاریخ‌مصرف و دیگر مشخصات بر روی آن چاپ شوند. دستگاه بسته‌بندی مقدار مساوی از محصول را در هر بسته بریزد و آن را به‌خوبی پلمپ کند تا هوا و رطوبت به بسته نفوذ نکند.

تجهیزات آزمایشگاهی

این تجهیزات برای کنترل کیفیت خروجی هر مرحله استفاده می‌شوند. اگر بخواهید مشتریان بیشتری جذب کنید و به صادرات برسید، باید در تولید خود خلاقیت به خرج دهید. با داشتن یک آزمایشگاه مجهز می‌توانید آرد مخصوص برند خود را تولید کرده یا انواعی جدید از ماکارونی را ابداع کنید. علاوه بر این مطمئن خواهید بود که کیفیت محصول نهایی شما و ارزش غذایی آن کاملا ایده آل است.

تجهیزات نگهداری و حمل

ماکارونی‌های تولیدشده باید در فضایی کاملا خشک و خنک نگهداری شوند تا خراب نشوند. به همین دلیل باید فضایی مناسب برای نگهداری از آن‌ها در نظر بگیرید. ضمن اینکه شما باید از طریقی آن را به مشتریان خود در سراسر کشور برسانید. پس نیاز به در نظر گرفتن یک سیستم حمل مناسب دارید. در ابتدای کار می‌توانید از شرکت‌های حمل‌ونقل برای این کار کمک بگیرید؛ اما با پیشرفت کارتان باید خودتان به فکر ماشین‌آلات مناسب برای حمل محصولات باشید.

هزینه لازم برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه ماکارونی چقدر است؟

تعیین این موضوع بستگی به این دارد که شما تجهیزات را از کدام برند و با چه حجمی تهیه می‌کنید. معمولا حجم تولید مهم‌ترین فاکتور در تعیین قیمت دستگاه‌ها است. علاوه بر آن می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها دستگاه‌های دست‌دوم را انتخاب کنید. البته در زمان خرید این دستگاه‌ها باید مطمئن شوید که کیفیت خوبی دارند و می‌توانند زمانی طولانی به شما کار دهند. علاوه بر این باید مشخص کنید که قصد تولید چه نوع محصولاتی را دارید تا دستگاهی متناسب با نیاز تولید خود بخرید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر نمونه داخلی دستگاهی را پیدا کردید، آن را خریداری کنید. چراکه هزینه تعمیرات و نگهداری محصولات داخلی بسیار کمتر است و قیمت آن‌ها در آشفته‌بازار ارز کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

هزینه‌های استقرار و راه‌اندازی ماشین‌آلات

این موضوع کاملا مشخص است که برای استقرار و راه‌اندازی هریک از این دستگاه‌ها نیاز به مراجعه به یک فرد متخصص دارید. توصیه می‌کنیم که برای استقرار و راه‌اندازی دستگاه از متخصصان مورد تایید نمایندگی‌های آن‌ها کمک بگیرید. چراکه این افراد تجربه کافی برای راه‌اندازی دستگاه را دارند و در صورت بروز مشکلات بعدی می‌توانید آن‎ها را با هزینه‌های کمتری حل کنید. نکته مهم این است که به هزینه‌های راه‌اندازی و استقرار دستگاه باید هزینه‌های حمل آن تا محل کارخانه را نیز اضافه کنید. برای کاهش این هزینه‌ها بهتر است دستگاه‌ها را از مناطق نزدیک تهیه کنید.

برای کارخانه ماکارونی چه مجوزهایی لازم است؟

مجوز بهداشتی

برای تولید هر محصول غذایی باید از وزارت بهداشت یا نهادهای وابسته مجوزهای بهداشتی لازم را دریافت کنید. ماکارونی نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای دریافت مجوز بهداشتی باید سلامت و بهداشت تجهیزات، لباس کارکنان، کیفیت بسته‌بندی، بهداشت انبارهای نگهداری مواد اولیه و محصولات نهایی، ترکیبات و کیفیت خمیر اولیه و ارزش غذایی محصول نهایی به تایید کارشناسان وزارت بهداشت برسد. توجه داشته باشید که برای تولید هر محصول خود باید مجوز بهداشتی جداگانه‌ای تهیه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر قصد تولید اسپاگتی، پاستا در شکل‌های مختلف، لازانیا و رسته را دارید، باید برای هرکدام مجوزهای جداگانه‌ای تهیه کنید.

پروانه تاسیس و بهره‌برداری

این مجوز را باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنید. این وزارتخانه با توجه به محلی که برای تاسیس کارخانه در نظر گرفته‌اید، این مجوز را به شما اعطا می‌کند. معمولا اگر شهرک‌های صنعتی را برای کارخانه خود در نظر گرفته باشید، برای دریافت این مجوز مشکلی نخواهید داشت. در غیر این صورت محل کارخانه و امکانات آن باید به تایید این وزارتخانه برسد.

ثبت شرکت

شما باید شرکت خود را به‌صورت سهامی خاص یا مسئولیت محدود به ثبت برسانید. درواقع ثبت شرکت به معنای تایید لوگو و نام تجاری شما است. به علاوه اینکه کارخانه‌های تولید ماکارونی یا هر کارخانه دیگری معمولا برای دریافت سفارش‌ها و رایزنی با مشتریان، یک دفتر در داخل شهر تاسیس می‌کنند. برای راه‌اندازی و استفاده از این دفتر باید شرکت خود را به ثبت رسانده باشید.

هزینه‌های خرید کارخانه یا اجاره آن

بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند که برای شروع کار یک کارگاه یا کارخانه کوچک در یک شهرک صنعتی را اجاره کنید. این موضوع نیاز به سرمایه اولیه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. درواقع در طول مدت اجاره می‌توانید متوجه شوید که آیا این کسب‌وکار برای شما مفید خواهد بود یا نه. ضمن اینکه اگر سرمایه کافی داشته باشید، می‌توانید سر فرصت به دنبال محلی مناسب برای خرید بگردید.

توصیه ما این است که شهرک‌های صنعتی را برای خرید یا اجاره کارخانه انتخاب کنید. شهرک‌هایی که تعداد کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید ماکارونی یا دیگر مواد غذایی در آن‌ها زیاد است، مکان مناسبی برای کارخانه شما خواهند بود. چراکه فضای بهداشتی این شهرک‌ها کاملا مناسب است. همچنین شما می‌توانید از تجربیات صاحبان کارگاه‌های مختلف استفاده کنید. ضمن اینکه مشتریان آن‌ها ممکن است به کالای شما نیز نیاز داشته باشند و به‌این‌ترتیب پیدا کردن خریدار مناسب کمی راحت‌تر خواهد شد. در شهرک‌های صنعتی کارگاه شما ازنظر ایمنی و کنترل رفت‌وآمد در امان است. همچنین این شهرک‌ها معمولا سهمیه آب دارند و به همین دلیل تامین ماده اولیه اصلی برای کارخانه ماکارونی برای شما بسیار راحت‌تر خواهد شد.

مواد اولیه موردنیاز برای تولید ماکارونی و هزینه‌های آن

کیفیت مواد اولیه در کیفیت محصول نهایی و بازار آن بسیار مهم است. به همین دلیل باید درباره این موضوع حساسیت بسیار زیادی به خرج دهید تا بتوانید از رقیبان سرسخت حوزه تولید ماکارونی جلو بزنید. در ادامه این بخش مهم‌ترین مواد اولیه موردنیاز برای تولید ماکارونی را بررسی خواهیم کرد.

آرد گندم

خلوص و کیفیت آرد گندم در کیفیت و مزه نهایی ماکارونی تاثیر بسیار زیادی دارد. معمولا برای تهیه ماکارونی از آرد سمولینا استفاده می‌شود که از گندم دوروم به دست می‌آید. این آرد را می‌توان از کارخانه‌های تولید آرد که تجهیزات لازم برای تبدیل این گندم به آرد را دارند، تهیه کرد. به همین دلیل قیمت آن کمی بالاست و همه کارخانه‌های تولید ماکارونی نمی‌توانند آن را تهیه کنند. اگر بتوانید بخشی از سرمایه خود را به خرید این نوع آرد اختصاص دهید، کیفیت ماکارونی تولیدی شما مثل برندهای مطرح موجود در بازار خواهد شد.

گلوتن

این ماده یکی از پروتئین‌های موجود در گندم دوروم است که در صورت عدم استفاده از آرد سمولینا به کار می‌رود. این ماده را می‌توانید به‌صورت جداگانه تهیه کرده و به آرد ماکارونی اضافه کنید. توجه کنید که ماکارونی که گلوتن به‌صورت جداگانه به آن اضافه می‌شود، هیچ‌وقت کیفیت، طعم و ارزش غذایی ماکارونی تولیدشده با آرد سمولینا را نخواهد داشت.

آب

برای تولید خمیر اولیه ماکارونی نمی‌توانید از آب معمولی استفاده کنید. آبی که برای تولید ماکارونی استفاده می‌شود، باید کاملا تمیز و بدون عطر و بو و میکروارگانیسم باشد. یون‌های فلزی مانند مس، آهن و منیزیوم می‌توانند رنگ خمیر را تغییر داده و کیفیت محصول نهایی را خراب کنند. به همین دلیل آب مورداستفاده در خمیر ماکارونی نباید مواد معدنی زیادی داشته باشد.

تخم‌مرغ

برای اینکه خمیر ماکارونی ایستایی کافی برای قرار گرفتن در داخل قالب‌ها را داشته باشد، می‌توان از تخم‌مرغ استفاده کرد. البته این مقدار خیلی زیاد نیست. چراکه ممکن است باعث ایجاد بوی نامطبوع در خمیر ماکارونی بشود. این ماده در کیفیت و رنگ خمیر تاثیرگذار بوده و ارزش غذایی آن را نیز بالا می‌برد.

نمک و دیگر مواد افزودنی

برای اینکه ماکارونی طعم مناسب و ارزش غذایی بالایی داشته باشد، از نمک و برخی مواد افزودنی مانند پروتئین، بتاکاروتن و برخی ویتامین‌ها و آنزیم‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این اگر قصد تولید ماکارونی‌های خاص رنگی را داشته باشید نیز باید مواد دیگری برای ایجاد طعم و رنگ جدید در ماکارونی به خمیر آن اضافه کنید.

مواد بسته‌بندی

کیفیت و زیبایی بسته‌بندی محصول در جذب مشتریان تاثیر زیادی دارد. توصیه می‌کنیم که بسته‌بندی‌های ماکارونی‌های خود را به شکلی خلاقانه تولید کرده و ترجیحا از مواد سازگار با طبیعت استفاده کنید. این موضوع ممکن است در ابتدای کار کمی گران‌تر از مواد پلاستیکی بسته‌بندی تمام شود؛ اما شما را از دیگر رقیبان متمایز می‌کند. توجه کنید که مواد موردنیاز برای بسته‌بندی تنها به بسته‌بندی اولیه ماکارونی محدود نمی‌شود. شما باید کارتن‌ها و سلفون‌هایی نیز برای بسته‌بندی‌های بزرگ‌تری که برای مشتریان خود در شهرها یا کشورهای مختلف می‌فرستید، در نظر بگیرید.

سخن پایانی

ماکارونی یکی از غذاهای محبوب در ایران و جهان است. به همین دلیل کارخانه‌های ماکارونی اگر کمی خلاقیت را چاشنی کار خود کرده و محصولاتی باکیفیت تولید کنند، می‌توانند خیلی زود به سود خوبی برسند. توجه کنید که مقدار سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کارخانه ماکارونی به قیمت دستگاه‌ها، ملک و مواد اولیه بستگی زیادی دارد و به همین دلیل نمی‌توان مبلغ دقیقی برای آن تعیین کرد. ما در این مطلب تلاش کردیم همه نیازهای اولیه برای راه‌اندازی این کارخانه را به شما معرفی کنیم. با در نظر گرفتن این نیازها و دریافت قیمت از منابع معتبر در هر شرایطی می‌توانید تخمین مناسبی از سرمایه اولیه موردنیاز داشته باشید.

اگهی فروش کارخانه ماکارونی

درباره‌ی sooliran

همچنین ببینید

بهترین تولیدکنندگان بستنی در ایران را بشناسید

بهترین تولیدکنندگان بستنی در ایران را بشناسید

بستنی یکی از لذیذترین و دوست‌داشتنی‌ترین تنقلاتی است که هر انسانی از دوران کودکی تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *